مجتمع صنعتی رضا




مقایسه انواع مختلف ماشین های CNC

مقایسه انواع مختلف ماشین هایCNC

مقایسه انواع مختلف ماشین هایCNC

ماشین های کنترل عددی کامپیوتری ( CNC ) بصورت گسترده ای در صنایع تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند. این گونه ماشین ها به عنوان سیستم هایی تعریف شده اند که میتوان آن ها را از طریق کامپیوتر کنترل کرد به گونه ای که اجازه انجام عملیات تولید را به صورت اتوماتیک فراهم می آورند در حالی که در انواع دیگر ماشین آلات این امر بصورت دستی صورت می پذیرد، در نتیجه ماشین های سی ان سی باعث افزایش بهره وری، کاهش ضایعات و حتی کاهش خطر انسانی می شوند. انواع مختلفی از ماشین های سی ان سی موجود می باشند که هرکدام عملکرد منحصر به فرد خود را نیز دارا می باشند.

دستگاه فرز CNC

دستگاه فرز عمومی ترین نوع CNC می باشد که از آن بمنظور حفاری و برش استفاده می شود، به این صورت که مواد مربوطه درون دستگاه قرار گرفته و تجهیزات برش توسط کامپیوتر هدایت می شوند. بیشترین نوع فرز در سایز های سه تا شش محور ساخته می شود.

دستگاه برش پلاسما CNC

همانند فرز CNC از برش پلاسمایی برای برش مواد استفاده می شود. اگرچه در مواردی که مواد در برابر فرز مقاوم باشد، از مشعل پلاسمایی برای این منظور استفاده می شود. این دستگاه با بهره گیری از مشعل پلاسمایی پر قدرت توانایی برش مواد دارای سختی بالا مثل فلز را دارا می باشد. در زمان جوشکاری دما تا 10000 درجه فارنهایت بالا می رود این در حالی است که در زمان برش پلاسمایی دما تا 50000 درجه بالا می رود.

دستگاه تراش CNC

دستگاه تراش با توجه به توانایی آن در چرخش مواد در طول عملیات مشخص می شود و معمولا تعداد محور کمتری نسبت به دستگاه فرز دارا می باشد، که این امر دلیل کوچکتر بودن آن نسبت به نمونه فرز می باشد. دستگاه تراش CNC دارای یک تبغ تراش در مرکز می باشد و مواد ( قطعه) بر اساس برنامه موجود در کامپوتر حرکت کرده و تراش داده می شود.

دستگاه برش لیزریCNC

در دستگاه برش لیزری بجای استفاده از مشعل از لیزر جهت امر برش استفاده می شود. استفاده از لیزر برش های دقیقتری را ایجاد می کند. اما سرعت کمتری نسبت به برش پلاسمایی دارا می باشد. در ماشین های برش لیزری سی ان سی از یکی از مدل های لیزر استفاده می شود، مونوکسید کربن، نئودیمیم و آتریم آلمینیوم گارنت.

دستگاه تخلیه الکتریکی CNC

این دستگاه به عنوان دستگاه سی ان سی اسپارک نیز شناخته می شود. این دستگاه بخصوص از جرقه های الکتریکی جهت تغییر مواد به شکل دلخواه استفاده می کند. تخلیه الکتریکی با ایجاد اثر سایشی بر روی مواد در معرض جرقه عملیات شکل دهی را انجام می دهد. در این روش مواد بین الکترود های بالا و پایین قرار میگیرد و میزان تخلیه الکتریکی بر اساس برنامه و دستور کامپیوتر صورت می گیرد.


تاریخ درج :  1400/2/28
تعداد بازدیده : 9352
از   1   رای
10

ارسال نظر
نام
آدرس ایمیل
دیدگاه :